3D modelovanje

3D modelovanje je proces kreiranja 3D modela, a prethodi procesu štampanja 3D štampačem.

 

Postoje razne tehnike 3D modelovanja.

NURBS surface modeling

Tehnika 3D modelovanja pretežno zastupljena u mašinskoj industriji zbog svojih odlika preciznosti i mogućnosti da prikaže fizički ostvarljive forme.

Subdivision modeling

Ovu tehniku srećemo u industriji animiranog filma i filmskoj industriji specijalnih efekata gde forma zapravo prikazuje trodimenzionalnu iluziju objekta.

Voxel

Voxel tehnika je posebno zanimljiva zato što koristi voxel, trodimenzionalni pixel koji gradi objekat. On poseduje informaciju o gustini, volumenu, informaciju o prostornoj poziciji i boji. Ovime ne prikazuje samo površinu kao što to ostale tehnike rade. Voxel modeling ima razne primene i koristi se za razne simulacije unutar programa tehničke prirode npr. medicinski modeli. Srećemo ih u produkciji video igara, kao i u 3d štampi.

Polygonal surface modeling

Ovo je tehnika 3D modelovanja koju u 3D Republici najviše koristimo. Kako zbog toga što naši stampači koriste STL, OBJ i 3MF extenzije, tako i zbog raznih 3D programa u kojim ova tehnika preovlađuje. Ali to ne znači da do željenog 3D modela nije moguće doći i putem ostalih pomenutih tehnika. Često se unutar 3D programa nalazi opcija da se model eksportuje u neku od polygonal modeling ekstenzija.

 

O čemu treba voditi računa pri 3D modelovanju:

Prilikom izrade 3D modela treba voditi računa da model ima ispravnu geometriju, odnosno da nema non manifold geometriju. Takođe treba voditi računa da broj poligona ne bude nepotrebno velik. Kada su u pitanju modeli sa ravnim površinama taj broj je uglavnom mali. Međutim, kada govorimo o zakrivljenim površinama ili oblicima organske prirode, tada je broj poligona dosta veći. Ovo se dešava zbog same prirode polygonal surface modela koji koristi za osnovnu jedinicu – trougaonu površinu, te je kriva površina opisana iz niza ravnih površina.

Iz iskustva u 3D republici, fajlovi, odnosno modeli, koji imaju veličinu fajla veću od 45 MB smatraju se za velike fajlove kojima je potrebno više vremena prilikom proračuna u pripremi za 3D štampu. Naravno ovo sve zavisi od snage računara koji se koristi u tu svrhu.